Mostanság a marketing ugyan nem elengedhetetlen, de hasznos részéve válhat bármely jól működő vállalkozásnak. Megjelenhet akár nagyvállalatok saját, belső csapataként, vagy kisvállalkozók által megbízott, egyszerű hirdetéseket készítő marketingcégek formájában is. Vállalkozóként, lehetünk frissen indult startupok, vagy tapasztalt szakemberek – akik eddig nem látták ennek szükségét – felmerülhet a kérdés, hogy szükséges-e kiszerveznünk a marketinget? Hogy néz ki munkafolyamata, és miképp járulhat hozzá ez a vállalkozásunk működéséhez?
Ha már sikeres vállalkozással, kiépült ügyfélkörrel és komoly tapasztalattal rendelkezünk, joggal tehetjük fel a kérdést, miért kellene nekünk egyáltalán marketinges?
Nincs mindenkinek minden helyzetben szüksége marketingre. Elképzelhető, hogy jól menő vállalkozással rendelkezünk, nincs kapacitásunk, vagy szándékunk új alkalmazottak felvételével növekedni, és jelenlegi klienturánk már most is több munkát ad nekünk, mint amit kényelmesen el tudunk végezni. Ebben a helyzetben lehet nincs szükségünk újabb ügyfelek és ajánlatok behozatalára, akiket és amelyeket nincs kapacitásunk kiszolgálni.
Ha azonban nem ebben a helyzetben találjuk magunkat, ha frissen, komoly ismeretségek nélkül akarunk új vállalkozást indítani, új szolgáltatásokat vagy termékeket akarunk eladni, növekvő cégünknek bővíteni akarjuk ügyfélkörét, előtérbe akarunk kerülni konkurrenciáinkkal szemben, új piacra akarunk betörni, akkor a jó marketing sokat tehet értünk. Egy megfelelően működő, szakértő által megtervezett és megépített weboldal és egy professzionális hirdetési kampány segíthet jóval gyorsabban kiépíteni, vagy bővíteni vásárlókörünket, mint ahogy az jóhírünk szájról-szájra terjedésével történne. Felkeltheti az érdeklődést egy új, eddig ismeretlen termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal kapcsolatban, felhívhatja ránk a figyelmet olyan közegekben és területeken ahol eddig nem működtünk – például egy településen ahol új irodát tervezünk nyitni. Ezek elkészítése, naprakészen tartása, folyamatos megfigyelése és fejlesztése komoly időbefektetést és hozzáértést igénylő folyamat, és egy jó marketing ügynökség ezekben tanúsított szakértelme jelentheti a különbséget aközött, hogy értékes potenciális ügyfeleink minket, vagy konkurrenseinket fogják választani.
A marketing a maga szakterületét képezi, és működésére pont olyan nehéz rálátni, mint bármilyen más szakmára, amelyben nem vagyunk jártasak. Mi hát az, amit elvárhatunk, és amit nem várhatunk el marketingesükntől, hogy fog hozzájárulni vállalkozásunk működéséhez?
A marketing elsődleges célja, hogy megteremtse a kapcsolatot az ügyféllel. Elvezeti weboldalunkra, szeme elé tárja termékünket, és, ha jól működik, ráveszi, hogy időt és figyelmet szenteljen neki. Ne felejtsük, hogy a marketing önmagában nem ad el semmit. A jól megépített, átlátható weboldalunkat bejuttatja a keresési találatok első oldalaira, segít könnyen eligazodni rajta az ügyfélnek, és pontosan informálni, hogy miért van neki szüksége arra, amit ott lát.
Az utolsó lépés mindig rajtunk múlik, azon, hogy az ügyfelet valóban érdekli-e az, amit kínálunk. Egy kopott, szakadt ruhadarab, ami nem jó a vásárlóra, hiába kerül a bolt kirakatába, nem fogják megvenni. A marketing pusztán segít a „kirakatba” juttatni vállalkozásunk kínálatát, hogy többen lássák meg anélkül, hogy a sötétben kelljen tapogatózniuk utána. Segít a lehetséges ügyfélnek könnyen, gyorsan és kényelmesen megtalálni minket, de önmagában nem adja el helyettünk a terméket.
Az eredményei ennek függvényében sosem lesznek azonnal és teljes mértékben kiszámíthatók, óvakodjunk attól az ügynökségtől amely X hónap alatt pontosan Y millió forint növekedést ajánl bevételünkben. A legjobb marketinges sem tudja ilyen pontossággal kiszámítani egy kampány működésének eredményeit, egy őszinte, szakértő cég pedig ezt el is fogja ismerni.
Ha úgy döntöttünk, hogy marketing vagy online marketing ügynökséghez fordulunk, üljünk le alkalmazottjaikkal alaposan átgondolni és tisztázni a folyamat elején, mit várunk el kampányunktól, és milyen erőforrásokat kívánunk befektetni. Ebben a legfontosabb szempont mindig a megtérülés. Ne a legolcsóbb, vagy legdrágább opciók felé húzódjunk ösztönösen, tartsuk mindig figyelemben azt, hogy milyen célokat érhetünk el reálisan, és ennek viszonylatában mibe kerül ez nekünk.
Egy egyszemélyes kisvállalkozásnak néhány tízezer forintnyi havi költség is nagyon jó befektetésnek bizonyulhat, ha két-három új ügyfelet hoz be, akik ennek az összegnek a sokszorosát költik el rövid idő alatt náluk. Ezzel szemben egy nagy üzletlánc által kifizetett többmilliós marketingcsomag is csődöt tud mondani, hiszen hiába csábítja be tucatjával az ügyfeleket, ha nem hozza vissza ezt az összeget.
Tartsuk elvárásainkat és költekezésünket a realitás talaján. Gondoljuk át, hogy az általunk elköltött összegtől mit várunk, hány új ügyfél vagy vásárlás kiszolgálásra van szándékunk és kapacitásunk, hányat kell behoznia üzletünkbe a hirdetéseknek hogy áruk megtérüljön, és ennek megfelelően költekezzünk.
Fontos, hogy egy új marketing kampányt pontos, következetes átgondoltsággal indítsunk el, és ennek megfelelően forduljunk ügynökséghez. Mi az amire szükségünk van, milyen fajta szolgáltatást várunk el? Frissen kihozott új termékünknek szeretnénk generálni egy kis extra figyelmet, több ügyfelet akarunk becsalni vállalkozásunkba a nyári szezonra?
Ebben az esetben valószínűleg egy rövidtávú, kampány-szintű megbízásról beszélünk egy kisebb vállalkozás, vagy szabadúszó marketinges felé, amely néhány hirdetést fog magában foglalni. Ha frissen indított vállalkozásunk jelenlétét akarjuk rendesen megalapozni, eközben új weboldalt akarunk csináltatni neki, vagy egy ráncfelvarrást szeretnénk egy már meglévőnek, valószínűleg inkább egy több kampányt átívelő, középtávú együttműködésben kell gondolkoznunk. Amennyiben pedig azt szeretnénk, hogy egy ügynökség következetesen és folyamatosan rendelkezésünkre álljon, behatóan foglalkozzon vállalkozásunk teljes egészével, akkor jó eséllyel egy átfogó, hosszútávú együttműködést szeretnénk egy komoly marketing ügynökséggel.
Mielőtt még pénzünket költeni kezdenénk, mindenképp gondoljuk át és döntsük el, hogy mit várunk tőle, mennyi idő leforgása alatt és hogyan szeretnénk azt befektetni. Az általunk választott ügynökség ennek megfelelően fog nekünk javaslatokat tenni, elosztani a rendelkezésre álló erőforrásokat, és segítségünkre lesz egy, a megbízatás egészét lefedő, következetes elképzelés kialakításában.
Miután eldöntöttük, milyen erőforrásokból, milyen távon és módon szeretnénk hirdetni, fognak elkezdődni a marketing első valódi lépései. Ügynökségünk el fog kezdeni dolgozni velünk arculatunkon és hirdetéseinken. Behatóan konzultálni fog velünk új weboldalunkról, vagy alaposan vizsgálni fogják már meglévő honlapunk működését, hogy hányan és honnan érkeznek rá látogatók, és ezek közül mennyi válik ügyféllé. Igényeinknek és a választott szolgáltatásnak megfelelően össze fogják állítani a marketing-anyagokat az általunk adott képekből, videókból és szövegekből, vagy elkészítik azokat nekünk. Hozzájárulásunkkal elkészítik online hirdetéseinket, majd kulcsszavakkal és a hirdetési terület definiálásával megcélozzák kívánt célközönségünket.
Gondolhatnánk, hogy ezzel a feladat le is zárul, azonban nem ez a helyzet, és az ezután következő időszak pont annyira igényli a szakértői marketinget, mint a folyamat kezdete. Bármennyire is jó kampányt rak össze nekünk a megbízott ügynökségünk, bármilyen jó hirdetéseket készítenek és bármennyire profin állítják össze weboldalunkat, ezek mind igényelni fognak utómunkát. Megeshet, hogy a kampányunk nem teljesít az elvártaknak megfelelően, nem jut el az ügyfelekhez, kevés látogatáshoz vezet weboldalunkra, nem kapunk belőle annyi ajánlatkérést, mint vártuk. Természetesen ebben az esetben van teendő, azonban ha a hirdetések jól működnek, teljesítményük akkor is javítható.
Megbízott marketingeseinknek napjainkban precíz eszközök állnak rendelkezésére, hogy pontosan kövessék szolgáltatásuk teljesítményét. Amint azt korábban írtuk, egy kampány elindítása előtt senki sem tudja őszintén megmondani, hogy milyen gyorsan és hány forintot fog hozni vállalkozásunknak. Ha azonban egy kampány elindul és pár hónapig stabilan fut, marketingeseink egyre több valós, felhasználható adatot kapnak kezükbe. Hányan látták hirdetéseinket? Mire kerestek rá, hogy megtalálják weboldalunkat? Hányan kattintottak rá? Mit csináltak az ügyfelek oldalunkon, hányan és hogyan kerestek meg minket a hirdetésen keresztül?
Mindezeket a paramétereket figyelembe véve, kampányunkat folyamatosan módosítani és fejleszteni fogják. Fel fognak venni kampányunkra új, népszerű keresőszavakat, letiltják azokat a kulcsszavakat, amelyek nem vezetnek kattintásokhoz, szükség esetén átszabják weboldalunk arculatát, hogy elérhetőségeink megfelelőbb formában és helyen legyenek láthatóak, minél több látogató váljon vásárlóvá. A folyamatnak ez a része folytonos odafigyelést, ellenőrzést és újra-ellenőrzést igényel, és fontos, hogy hozzáértő szakemberre bízzuk, hiszen a rossz, sikertelen hirdetések percről percre éppannyira fogyasztják kampányunk büdzséjét, mint a jól működőké.
Tehát a marketing ügynökség legfőbb dolga, hogy felvegye a kapcsolatot új, potenciális ügyfelekkel, kellőképpen kiterjedt és megfelelő képet adva nekik vállalkozásunkról, hogy felkeltse figyelmüket, és rávegye őket, hogy érdemi időt töltsenek kínálatunk vizsgálatával. Ezt arculatunk kialakításával, hirdetések létrehozásával és szerkesztésével teszi, amelyeket folyamatosan ellenőriz, és, szükség esetén módosít, vagy felülbírál.
Mindezzel időt és pénzt spórol meg nekünk – hiszen semmi nem gátol meg minket abban, hogy ezeket mi magunk próbáljuk kezelni, azonban ez napról napra értékes munkaórákba fog kerülni, és ha amatőrként kísérletezünk egy aktív kampányon, folyamatosan rossz hirdetésekre vesztegethetjük a büdzsénket.
A marketinges állandó odafigyeléssel dolgozik rajta, hogy kampányaink folyamatosan javuló teljesítményt nyújtsanak, hogy a lehető legtöbb ügyfelet hozzák be nekünk, miközben rá szánt pénzünket a leghatékonyabb módon használja fel.
Ezt pedig a zöld gombra kattintva – kérésedre, online marketing ügynökségként – máris intézzük helyetted.
Online marketing tippek, trükkök és integrációk...
Tervezd te is tudatosan a digitális jelenléted!
Összes cikkTöltsd ki az űrlapot, hogy korlátlanul az egész világ megismerhesse az ötletedet!
Ha további kérdésed van, akkor bátran vedd fel velünk a kapcsolatot...
+36 20 237 7495
+36 99 789 758
info@netro.hu
info@berelhetoweboldal.hu
Munkanapokon 08:00 - 16:00
9400 Sopron, Szentlélek u. 1. fszt. 2.
berelhetoweboldal.hu
netro.hu