Munkánk során gyakran találkozunk olyan ügyfelekkel, akik már rendelkeznek régi, jó pár éves weboldallal, amelynek működése már nem teljesen elégíti ki az igényeiket. Lehetséges, hogy új tartalmak elhelyezésére van igény a szolgáltatások bővülése miatt, új aloldalt kell készíteni, esetleg szükség van egy eredetileg nem szereplő ajánlatkérő, vagy időpontfoglaló modul bekötésére. Ilyenkor rendszeresen felmerül a kérdés, biztosan megéri ez?
Webfejlesztőkként – szakmai igényességünk miatt – mi sem dolgozunk szívesen régi, elavult felépítésű projekteken, kiváltképp, ha azok eredetileg nem is a mi munkáink, a régi rendszerek újradolgozásából származó komplikációk és plusz munkaórák pedig gyakran aránytalanul hosszú és drága megbízásokhoz vezethetnek. (Ahogyan például egy autószerelő sem szívesen áll neki egy húsz éves gönc „mókolásának” ,vagy ha mégis, akkor az végül lehet, hogy drágább lesz mint a roncs aktuális értéke.) Ennek következtében gyakran jutunk arra a következtetésre ügyfeleinkkel, hogy egy teljesen új weboldal közép- és hosszútávon jobb és olcsóbb megoldás, mint a régi folytonos toldozása-foltozása.
Mi ennek az oka? Ha fel akarjuk újítani webes jelenlétünket, megéri új fejlesztéseket rendelnünk régi oldalunkra? Miért lehet olcsóbb egy teljesen új weblap? Cikkünkben ezekkel a kérdésekkel fogunk foglalkozni.
Nem minden régi weboldal elavult, és nem kell mindet cserélni. A kérdés, hogy az oldal életkora okoz-e valós fennakadásokat. Az effektív fejlesztés akkor lesz lehetséges, és akkor éri meg megtartani régi oldalunkat, ha:
A webfejlesztés egy gyorsan fejlődő szakma, ahol évről évre jelennek meg új technikai megoldások, a piac igényei pedig hasonló tempóban változnak.
Hogy egy konkrét példát hozzunk fel, az internetet napjainkban a felhasználók többsége, több mint 60%-a, mobiltelefonról böngészi. Ez a szám 2011-ben, pusztán 14 éve, egy majdnem elhanyagolható 6% volt. (Forrás: Exploding Topics) El tudjuk képzelni, ez önmagában is mekkora változást hozott, csak gondoljunk bele, egy weboldal kinézete mennyire más egy mobilkijelzőn, mennyi tartalmat látunk egyszerre, hogyan működik egy menü, stb. A szakmában a mobilkészülékek elterjedése nyomán került bevezetésre az ú.n. flex és grid elrendezés, melyek kimondottan mobilbarát funkciók, nagyon könnyűvé teszik a reszponzív formázást gyakorlatilag bármilyen felbontású képernyőre. Ezek közül az előbbi a 2010-es évek első, utóbbi második felében vált bevetté, és érkezésükkel teljesen átszabták a weboldalak felépítését. Mára gyakorlatilag megkerülhetetlenek, a legsikeresebb online szolgáltatások kivétel nélkül használják őket – rengeteg weboldal kinézete a mai napig legalább részben a Twitter saját fejlesztésű flex-alapú Bootstrap-rendszerére alapul, vagy abból merít inspirációt.
Ennek eredménye az, hogy egy „csak” 15 éves weboldal felépítése mára teljesen elavult, mobilformázása nehézkes és szokatlan, a vele végzett munka pedig egy modern környezethez szokott fejlesztőnek akár teljesen idegen is lehet.
Cégünknél mi elsősorban WordPress-alapú weboldalakkal dolgozunk, és mi is tapasztaltunk hasonló fejlődéseket saját bőrünkön. A WordPress 2018-ban adta ki saját vizuális builderét, a Gutenberget, amely egy egyszerű és könnyen átlátható lehetőséget ad akár a laikus felhasználónak is egész komplex elrendezések (pl. egymás mellé rendezett oszlopok, különböző háttérszínű szekciók, dinamikusan megjelenő blogbejegyzések) kialakítására, és sokkal könnyebben kezelhetővé tett rengeteg dolgot, amit addig csak különböző sablonfájlok kódjában lehetett elérni. Voltak és vannak hasonló, harmadik felek által fejlesztett szoftverek (pl.: Oxygen, Elementor, Divi, stb.) azonban ezek optimalizálás, stabilitás és rugalmasság terén – sokak bánatára – egyértelműen alulmaradnak a Gutenberggel szemben.
Hasonló újítás volt a WordPresstől a blokksablonok és az FSE 2022-es kiadása, amelyek tovább könnyítették a sablonok használatát és testreszabását.
Ezek az újítások teljesen átszabták oldalaink felépítését, valamint azokat ügyfeleink számára testre-szabhatóbbá, könnyebben kezelhetővé, és a látogatók számára sokkal gyorsabbá tették, azonban amiatt, hogy milyen alapvető változásokat hoztak, csak akkor tudjuk őket alkalmazni, ha az egész oldalt az első lépéstől fogva ezekkel építjük fel – vagyis a régi oldalak esetében továbbra is a régi megoldásokra kell hagyatkoznunk. (Ez olyan körülbelül mint egy manuális váltóval szerelt autó… sajnos anyagilag nem éri meg utólag automatikus váltóval szerelté átalakíttatni.)
Amellett azonban, hogy nem tudunk kihasználni bizonyos technikai újításokat, egy elavult oldal önmagában is hordoz hátulütőket. Egy régi tervezésű és felépítésű oldal önmagában is rossz felhasználói élményhez vezethet, ügyetlen, amatőr képet adhat cégünkről.
Technikai szempontból egy régi oldalnál egyre inkább stresszes lesz a szükséges frissítések lefuttatása – az elavult bővítmények és sablonok rossz működéshez és biztonsági problémákhoz vezethetnek, az újabb megoldásokra készült frissítéseik viszont váratlan problémákat válthatnak ki egy régi oldalon. Ennél rosszabb az az eset, ha egy bővítmény támogatása megszűnik, vagy működése összeférhetetlenné válik weboldalunkkal, így kisebb-nagyobb részeit a semmiből kell újraépíteni, továbbra is elavult módszerekkel, hogy ne okozzunk mi magunk újabb összeakadásokat.
Emellett régóta működő, sokszor módosított és kiegészített weboldalaknál gyakran találkozunk bővítmények valóságos tömkelegével, amelyek az oldal eredeti működésének fokozatos kiegészítéséért, javításáért, bizonyos újítások utólagos megoldásáért felelnek. Ezek kaotikusan működő és lassú weboldalakhoz vezethetnek, amelynél sokkal jobban teljesíthet egy jól megtervezett új weblap, amely a kért funkciókat következetesen és jól megtervezve látja el.
Bár ezek a problémák önmagukban is minden szempontból jelentősen leronthatják weboldalunk teljesítményét, új fejlesztések megrendelésekor tartsuk fejben azt is, mennyire fog a rendelkezésre álló anyaggal könnyen dolgozni a fejlesztő. Itt nem arról van szó, hogy mennyire lesz pozitív a munkaélménye, hanem arról, hogy a halmozódó problémák mennyire nehezítik meg a dolgát. Könnyen elképzelhető, hogy egy 2-3 munkaórát igénylő, aránylag egyszerű feladat akár 4-5 órára nyúlik, amíg a fejlesztő kibogozza az egymásra épülő elavult működések és bővítmények kusza rengetegét, rájön, mit hova kell bekötnie, a kért funkciót saját bevált eszközei helyett a weboldalnak megfelelő régi megoldásokkal vezeti be, majd azt alaposan teszteli, nehogy valamilyen összeütközést okozzon weblapunk maradékával.
Bár egy új weblap megrendelése rövid távon nagyon jó eséllyel drágább lesz, mint a régi továbbgörgetése és újítgatása, ha 1-2 évnyi karbantartással és ismétlődő költségekkel számolunk, már jóval inkább megérheti. Egy új weboldal emellett ki tudja használni a korábban említett technikai újításokat, így kezelése jóval gördülékenyebb lesz, és mutatói is javulni fognak – ez pedig közvetlenül hozzájárul, hogy a böngészők találatai közt feljebb kerüljünk. Egy valóban elavultnak nevezhető oldalhoz képest új oldalainkon az ügyfelek sokkal nagyobb szabadsággal tudják feltölteni és rendezni tartalmukat annélkül, hogy ezzel hozzánk kelljen fordulniuk, a felhasználói élmény pedig, főleg mobiltelefonon, drasztikusan növekszik.
Új weboldalon gondolkodó ügyfeleink figyelmébe szeretnénk ajánlani saját fejlesztésű NETRO bérelhető weboldal rendszerünket. Ennek keretében elérhető áron szolgáltatunk ügyfeleinknek egy egyszerű, sablonra épülő, bemutatkozó jellegű weboldalt. Alapcsomagunkban itt tartalmilag egyszerű, egyoldalas weboldalakat kínálunk, amelyek persze nem lesznek olyan robusztusak, mint egy 10-15 éves egyéni fejlesztésű weblap, azonban a modern kor vívmányainak és trendjeinek mégis sokkal inkább megfelelnek. Az oldalak a WordPress Gutenbergjén keresztül egyszerűen kezelhetőek ügyfeleink számára, a sablon letisztult, mobilbarát terv mentén készült, egy rövid bemutatkozáshoz bőven elég tartalmat kínál, és, ahogy azt számos ügyfelünk is tanusíthatja, az oldalak képesek nagyon is jól teljesíteni a böngészők találatai közt.
Példánkban a régi 10-15 éves egyedi fejlesztésű weboldalunk leginkább egy 20-30 éves prémium márkájú német luxusautónak felelhet meg, míg a sablon alapú bérelhető weboldalunk pedig egy vadonatúj alap japán autónak… Hogy melyik a jobb… azt végeredményben mindenki döntse el saját maga…
A régi weboldal nem rossz weboldal, legalábbis nem mind. Azonban be kell látnunk, hogy az új technikai megoldások és módszerek hosszabb távon javíthatják az oldal teljesítményét, és a komolyabb kezdeti költség ellenére hosszú távon megtérülhetnek a kisebb fenntartási költségekben. Amennyiben komoly fejlesztéseken, kiegészítéseken vagy módosításokon gondolkozunk régi weboldalunkhoz, vegyük figyelembe, nem érné-e meg befektetnünk egy újabbra, mielőtt aránytalan költségekbe megyünk bele. Ellátja oldalunk az alapvető elvárásainkat? Megtalálják a látogatók? Működik következetesen és hibák nélkül? Hányadik ilyen módosítást végezzük el rajta, és mennyibe kerültek ezek összesen? Elégedettek vagyunk teljesítményével? Gyorsan és megbízhatóan tölt be? Könnyen böngészhető mobiltelefonon, laptopkijelzőn és tableten? Amennyiben ezekből a szempontokból teljesen elégedettek vagyunk weboldalunkkal, úgy valószínűleg nincs okunk lecserélni. Azonban, amennyiben problémát érzünk bármelyikben, gondolkozzunk el rajta alaposan, hiszen az idő múltával ezek a gondok csak halmozódni fognak.
Online marketing tippek, trükkök és integrációk...
Tervezd te is tudatosan a digitális jelenléted!
Összes cikkTöltsd ki az űrlapot, hogy korlátlanul az egész világ megismerhesse az ötletedet!
Ha további kérdésed van, akkor bátran vedd fel velünk a kapcsolatot...
+36 20 237 7495
+36 99 789 758
info@netro.hu
info@berelhetoweboldal.hu
Munkanapokon 08:00 - 16:00
9400 Sopron, Szentlélek u. 1. fszt. 2.
berelhetoweboldal.hu
netro.hu