Napjainkban egyre több olyan eszköz áll rendelkezésünkre, amely olcsóbbá, akár ingyenessé teszi a webfejlesztést. Bár az ilyen otthon megvalósítható megoldások megfelelhetnek apró vállalkozásokhoz, kisebb hobbiprojektekhez, a minőségi, profi munka még mindig messze kitűnik közülük, ez pedig jár bizonyos komoly, elkerülhetetlen költségekkel. Az olcsó és ingyenes megoldások gyakran lassú, technikailag gyenge termékeket eredményeznek, kulcsfontosságú funkciókat prémium szolgáltatások és fizetőkapuk mögött tartanak, adathalászattal és végeláthatatlan reklámokkal profitálnak látogatóinkból, vagy megvárják, amíg kényelmesen megszoktuk szolgáltatásaikat, mielőtt kötelező jelleggel fizetős pályára terelnek minket.
Hogy se többet ne költsünk oldalunkra kelleténél, se ne okozzunk magunknak későbbi fejfájást olcsó és megbízhatatlan megoldásokkal, fontos a projekt elején felmérnünk saját igényeinket, és ezekhez megfelelő büdzsét kijelölnünk. Döntsük el, milyen funkciókra lesz szükségünk, és hogy meg akarjuk-e fizetni ezeknek az árát – azonban, ha a döntést meghoztuk, ne akarjunk rajta spórolni. Egy nagy forgalmú weboldalnak szüksége lesz a megfelelő kapacitásra, különben lassú lesz, komplex funkciók esetén pedig rengeteg gondot okozhat a gyenge minőségű fejlesztés. Kecsegtető lehet az, hogy a projekt kezdetén az olcsó megoldásokat válasszuk, azonban gondoljunk a hosszútávú megtérülésre: hiszen eleshetünk attól a jövedelemtől, amelyet egy gyorsabb, mutatósabb, megbízhatóbban működő oldal hozna.
Megrendelőként nem könnyű átlátni, hogy pontosan mi mibe kerülhet az oldalunkon. Gyorsan sikerülhet elveszni a technikalitások tömkelegében, miközben a költségek, számunkra érthetetlen módon, csak nőnek és nőnek. Az alábbiakban egy gyors lebontást próbálunk adni arról, hogy mégis milyen elemekből állnak össze ezek a költségek, mi lehet a felelős ezekért az árakért, és hol kell őket mindenképpen megfizetnünk.
Weboldalunk leendő otthonának kiválasztása alapvető és kulcsfontosságú kérdés, és rossz ötlet itt a legolcsóbb megoldásokat keresni. A hosting szolgáltatás kiválasztása döntő lesz honlapunk teherbírása és sebessége meghatározásában, a biztonságos adatforgalomért felelős SSL pedig azért felel, hogy mi és vásárlóink is a biztonság nyugalmában, kibertámadásoktól védetten használhassuk az oldalunkat.
Amikor informatikai partnert választunk, legfőbb szempont oldalunk várt forgalma. Egy kis méretű, informatív lapot akarunk készíteni, amit csak egy zárt klub néhány tagja látogat? Ebben az esetben nem kell vagyonokat költenünk a szolgáltatásra, felejtsük el a vps-t vagy a dedikált szervert, egy egyszerű tárhely is elegendő lesz. Keressünk megbízható, komoly szolgáltatót, aki rendelkezk a mi igényeinknek megfelelő, limitált csomagokkal. Ha azonban célunk nagy tömegek elérése, vagy ezrével eladott termékek árusítása, akkor nem spórolhatunk a költségeken, muszáj lesz komolyabb erőforrások felé fordulnunk.
Egy alacsony kapacitású szolgáltatás ezekben az esetekben a weboldal túlterheltségét, lassúságát és lefagyásait fogja eredményezni, és az ilyen technikai problémák valós veszteségekhez fognak vezetni – hiába akarja egy vásárló megvásárolni termékeinket, ha lefagy az oldal vagy hibára fut, amikor éppen kosárba teszi őket.
A folyamat kezdeti szakaszában talán a legfontosabb az, hogy hosszútávon gondolkozzunk. Weboldalunk későbbi költöztetése hosszas, macerás és költséges feladat lehet, így ne csak azzal a forgalommal számoljunk, amire most számítunk, hanem amit el akarunk érni. Gondolkozzunk azon, mire lenne szükség, hogy projektünket sikeresnek nevezzük. Ha célunk az, hogy folyamatos és nagy volumenű forgalmat irányítsunk oldalunkra, ennek megfelelően kell készülnünk. Válasszunk olyan szolgáltatást, amely ezt az igényt ki tudja szolgálni. Ha rendelkezünk ezzel az alappal, a következő évek sikeres működése alatt fejlesztőink sok munkát, mi pedig sok pénzt spórolhatunk oldalunk fejlesztése és bővítése során.
Szintén fontos a fejlesztés korai stádiumaiban tisztán és egyértelműen eldöntenünk, hogy milyen funkciókat és mekkora méretű információhalmazt várunk el oldalunktól, és ennek függvényében számolni szerkezete és felépítése költségeivel. Akarunk termékeket eladni, böngészhető katalógust, szűrhető blogcikkeket? Ezek mind rendelkeznek a maguk árával, és ezekből nem jó ötlet kibújni. Az aloldalak, katalógusok, terméktípusok külső kinézetét megbízható grafikusnak kell megterveznie, és a kérések volumenével az ő allokált munkája is gyarapodni fog, majd egy fejlesztőnek ezeket el is kell készítenie. Egy kiterjettebb tartalmú weboldal létrehozása, a látványterv megrajzolásától az utolsó tesztek elvégzéséig, a puszta adatmennyisége miatt is több munkát igényel.
Ne csapjunk le egy ajánlatra azonnal, csak azért, mert olcsóbb! A megbízható, precíz fejlesztés elengedethetetlen, nem érdemes összeállítani egy komplex weboldal tervezetét, hogy utána azt a silány kivitelezés tönkretegye. A rosszul fejlesztett funkciók lassíthatják weboldalunkat, váratlan hibákat produkálhatnak ügyfeleinknek, karbantartásuk és további fejlesztésük pedig egyre és egyre nehezebb és költségesebb lesz.
Ha a fejlesztés és tervezés komoly költségeit meg kell fizetnünk, mivel spórolhatunk? A válasz egyszerű: ha a szükség úgy kívánja, elégedjünk meg kevesebbel. Egy profi webfejlesztő vagy webtervező mindig meg fogja kérni munkája árát, azonban a fő szempont az esetek döntő többségében az általa rááldozott összmunkaórák mennyisége lesz. Gondoljuk át, mely funkciókra van biztosan szükségünk, melyek engedhetőek el esetleg. Valóban szükségünk van minden szűrőparaméterre? Komplex rendelési felület helyett nem felel meg nekünk egy egyszerű űrlap? Természetesen nem lehet mindent a végtelenségig egyszerűsíteni, de lehetséges, hogy a várható megtérülés jegyében elengedhetünk bizonyos kiegészítő funkciókat.
Konzultáljunk fejlesztőkkel weboldal építő szoftverek és bővítmények használatáról. Ezek a fizetős eszközök általánosan megbízható, ügyfelek ezrei által kipróbált megoldásokat nyújtanak, jóval olcsóbbak lehetnek az egyedi fejlesztésnél, bizonyos mértékben testreszabhatóak, és, bár nem annyira igazodnak a mi elvárásainkhoz mint egy teljesen sajátos fejlesztés, lehetséges, hogy eléggé közel állnak igényeinkhez. Nem véletlenül használják őket ilyen sokan világszerte.
Ezekhez hasonló eszközök a sablonokra épített weboldalak. Az ilyen előre elkészített kinézetű és működésű elemek használata ugyan korlátozni fogja projektünk egyediségét, de komoly volumenű pénzeket spórolhat meg számunkra. Nincs szükség komplex grafikai tervezésre, csak a meglévő szerkezetbe kell behelyeznünk saját szövegeinket és képeinket, a benne lévő funkciókat pedig készen kapjuk egy könnyen kiszámítható, fix díj fejében, ami nagyon jó esélllyel töredéke annak, amibe az egyedi fejlesztés kerülne. Tökéletesek egyszerű projektekhez, kevés aloldalt tartalmazó, bemutatkozó jellegű webhelyekhez.
Természetesen szolgáltatásaink és termékeink magukért beszélnek, de fontos, hogy hogyan mutatjuk be őket weboldalunkon. Egy jól megírt, az oldal kinézetébe beleillő frappáns szöveg, amely felkelti a böngészők figyelmét, sokat dobhat kínálatunk vonzerején. A vevő felé fontos, hogy legjobb arcunkat mutassuk – szerepeltessünk weboldalunkon valós képeket munkavégzésünkről, termékeinkről, üzlethelységünkről, robotikusan átemelt közhelyek helyett írjunk hihetően saját vállalkozásunkról.
Az oldalunkon elhelyezett anyagok elkészítése viszont szintén igényli a maga munkáját, idejét és szakértelmét. A korábbiakhoz hasonlóan, itt sem érdemes a legolcsóbb megoldásokat választani. Egy nyelvtani hibákkal dúsított inkoherens szöveg elriasztja az ügyfelet, míg egy korrektül megírt, de túlságosan terjengős leírást nem könnyű elhelyezni az oldal korlátozott felületén, főleg a mobiltelefonok korszakában – ezzel szemben egy jól megírt szöveg, az oldal küllemébe illeszkedő, minőségi képekkel, nagyban hozzájárulhat leendő ügyfeleink figyelmének megtartásához. Bármilyen jól néz ki weboldalunk és bármilyen jól működik, a gyenge tartalmat sehogy nem lehet jól eladni.
Bár a profi munka nem megkerülhető, itt nagyban segíthetünk azzal, ha mi magunk több időt szentelünk oldalunknak. Amennyiben oldalunk tartalmát teljes mértékben a fejlesztőkre – ideális esetben inkább szövegírókra – hagyjuk, az költségekkel fog járni – hiszen önállóan kell megismerkedniük cégünkkel, átlátni tevékenységünket, arról legjobb tudásuk szerint anyagot készíteni, és csak ezután tudják elkezdeni azt az oldalunkhoz igazítani.
Ezt a folyamatot mi magunk is jelentősen megkönnyíthetjük. Írjunk, ha vázlatosan is, cégünk működéséről és tevékenységéről, adjuk át legalább a legalapvetőbb tartalmat és szerkezetet, írjunk rövid leírást, pár mondatot erősségeinkről, stb. Amennyiben bízunk magunkban, megírhatjuk teljes egészében bemutatkozószövegeinket, amelyen ezután csak minimális szerkesztést és formázást kell majd végezni. (TIPP: modern cégtulajdonosok bevonhatják a ChatGPT-t vagy egyéb AI eszközöket is, de csak másodhegedűsként.) Ha csináltak már profi fotókat üzletünkről, adjuk át ezeket, valamint, ha egy kép nem túl prominens helyen szerepel az oldalon, elkészíthetjük magunk is. Minden perccel, amelyet a fejlesztők és tervezők nem azzal töltenek, hogy megtanulják, megfogalmazzák és átadják azt, amit mi már jó eséllyel tudunk, több pénz maradhat a tárcánkban.
Bár jelentkezhetnek bökkenők a fejlesztés ideje alatt is, azonban oldalunk elkészültével és élesítésével nem ér véget a folyamat. Az új webhely működése folyamatos figyelmet, karbantartást és időnkénti javítást igényel, ami szintén munkát von magával. A felhasznált témát és bővítményeket naprakészen kell tartani, a frissítések okozta ritka, de elkerülhetetlen hibákat ki kell nyomozni és el kell hárítani, el kell végezni az általunk kért esetleges strukturális változtatásokat.
Kísértő lehet abba a tudatba ringatni magunkat, hogy úgysem lesz semmi baj az oldalunkkal, hiszen működik, és minden bizonnyal nem is fog katasztrofálisan összeomlani egyik pillanatról a másikra, azonban hosszútávú elhanyagolása semmiképpen sem járható út. Hónapról hónapra degradálódni fog oldalunk, teljesítménye lassulni fog, használata kevésbé lesz biztonságos, és, ha mi nem is látjuk őket, a háttérben fokozatosan hibák és összeütközések fognak felgyűlni, és, miután ezek kellőképpen felhalmozódtak, előbb-utóbb komoly problémákat fognak okozni, akár használhatatlanná téve az oldalt.
Egy ilyen, hosszútávon elhanyagolt oldal kijavítása és korszerűsítése sok időt igénylő, nehéz feladat, és költsége sokkal komolyabb lesz, mint éveken keresztül elenyésző összeget fizetni a karbantartásért.
Oldalunk komplexitásával az ilyen hibák gyakorisága is növekedni fog, ahogy több funkció és bővítmény zökkenőmentes együttműködését kell biztosítani, az összeakadások pedig sokkal komolyabb hibákhoz vezethetnek – egy komplexebb oldalt komolyabb munka karbantartani egy egyszerűbbnél, ahogy egy autó karbantartása is többet igényel egy bicikliénél, és elhanyagolása is komolyabb következményeket vonhat maga után.
A legtöbb költséget maga a weboldal elkészítése és működtetése öleli fel, azonban vannak bizonyos ezentúli kiadások, amelyeket nem tanácsos elkerülni. Legjelentősebb ezek közül talán a weboldal megfelelő hirdetése. Napjainkban hatalmas a versengés, hogy a Google, vagy más keresők találatai közt az eredménylista első oldalának tetején legyünk, és ennek kezelése szintúgy a maga szakmája. Weboldalunk tartalmának böngészőbarátan tartása önmagában is erőfeszítés, azonban ezentúl a böngészőkben és a közösségi médiákon megjelenő hirdetések elkészítése szintén egy folyamatosan fennálló, nehezen elkerülhető feladat. Hiába van jó termékünk egy kifogástalan weboldalon, ha az emberek nem találják meg amikor keresik. Egy ilyen kampány figyelése és kezelése pedig szintén a saját költségeivel jár. A tartalmi elkészítéshez hasonlóan ez is egy olyan folyamat, ahol nagyban segíthetünk részvételünkkel – adjunk megfelelő fotókat, szlogeneket, alapnak használható szövegeket, amiket fiókunk kezelője felhasználhat.
Bár a hirdetéskezelés a legnyilvánvalóbb és leggyakoribb feladat, sok más perifériális kiadás is felmerülhet. Példának okáért, célszerű az oldalunkon elhelyezett adatvédelmi és felhasználói tájékoztatók korszerűen tartása – a minimumot (bármilyen szavatolás NÉLKÜL) itt egy webfejlesztő is el tudja végezni könnyen átmásolható szövegek elhelyezésével, de egy komoly kiadásokkal járó weboldalnál minden esetben inkább megéri ezzel egy igazi jogi szakértőhöz fordulni, hogy egy esetleges figyelmetlenség vagy technikalitás ne kerüljön később komoly bírságösszegekbe.
A weboldalak fejlesztésével és karbantartásával járó költségek ritkán csökkenthetőek egyszerűen. Ha valaki azonos szolgáltatásokat sokkal olcsóbban ajánl, azt valószínűleg nem nagylelkűségből teszi, hanem általában majdan a munka minősége lesz kifogásolható. A kérésekhez kötődő kiadások nem elkerülhetőek, és ha a folyamat elején akarunk rajtuk spórolni, akkor azt később többszörösen fogjuk megfizetni.
Ha mindenképpen csökkenteni akarjuk a kiadásokat, ne kevesebbet akarjunk költeni a kéréseinkre, hanem gondolkozzunk el rajta, mit engedhetünk el a meglévő funkciókból anélkül, hogy ez az oldalt negatívan érintené. Szükségünk van-e minden integrációra, biztosan szükségünk van-e egy egyénileg fejlesztett oldalra egy bevált sablonokból összerakott helyett, kell-e az összes szűrési lehetőség blogunkra vagy webshopunkba, nem elég-e cégünk bemutatásához egy csekélyebb tartalmú, akár egyoldalas weboldal?
Sok olyan megbízható és átlátható szolgáltatás áll már a vásárló rendelkezésére, amely segít a feladatok egyszerűsítésében, ne féljünk ezeket használni, és ne ragaszkodjunk a teljes egyediséghez, ahol nem indokolt. A mi „NETRO – A bérelhető weboldal” szolgáltatásunk a piacon ezen megoldások egyike közé tartozik – nem a fejlesztés minőségén spórolunk, hanem a fölöslegtől megszabadulva, korlátozott funkcionalitás és struktúra mellett tartalmilag egyszerűen testreszabható, de előre definiált szerkezetű oldalakat kínálunk vásárlóinknak, amelyeket fix összegért, egyszerű és gyors munkával transzparens módon tudunk összeállítani és karbantartani további váratlanul felmerülő költségek NÉLKÜL.
Ha a válaszod igen, akkor kattints a zöld gombra és már kezdhetjük is…
Online marketing tippek, trükkök és integrációk...
Tervezd te is tudatosan a digitális jelenléted!
Összes cikkTöltsd ki az űrlapot, hogy korlátlanul az egész világ megismerhesse az ötletedet!
Ha további kérdésed van, akkor bátran vedd fel velünk a kapcsolatot...
+36 20 237 7495
+36 99 789 758
info@netro.hu
info@berelhetoweboldal.hu
Munkanapokon 08:00 - 16:00
9400 Sopron, Szentlélek u. 1. fszt. 2.
berelhetoweboldal.hu
netro.hu